dimarts, 26 de febrer del 2013

Cosí fa l'Italia...

Ja tenim nou Parlament i Senat italià. Les eleccions han confirmat allò que es respirava en l'ambient aquests darrers dies. Berlusconi i Grillo han donat la sorpresa i el PD de Bersani ha guanyat a l'últim minut, demanant que l'arbitre xiulés el final. I en Monti? Bé, en Monti ha rebut un càstig duríssim però ha estat molt més útil del que pot semblar a simple vista.
 
La situació greu d'Itàlia és que, quan més necessitava estabilitat, s'ha obert un escenari el ple d'incerteses. Les dues cambres -que tenen la mateixa importància- sense majories i sense coalicions clares. Si la política parlamentària italiana ja és per naturalesa complicada, amb aquesta composició, esdevé amb data de caducitat, al menys, aparentment.
 
Veurem com evolucionen les converses aquests dies. Si es planteja seriosament la constitució d'un govern format pels dos grans partits (PD i PdL), quin paper juga el Movimento 5 Stelle de Grillo, com reaccionen líders que representen un contrapoder dins les seves coalicions com Vendola o Renzi dins el PD o la Lega Nord dins el PdL. Si el PD intenta la geometria variable (molt variable, potser massa!). Gran incertesa i joc d'equilibris.
 
Tal i com feia notar l'Enric Juliana avui a La Vanguardia, cal fer un breu reconeixement a Monti:

dijous, 17 de gener del 2013

Què passa a Itàlia?

El projecte de la Unió europea, al menys des d’una perspectiva teòrica, té com a objectiu crear un espai comú entre els Estats i pobles que en formen part. Això ha tingut històricament i, segurament, ara més que mai, una sèrie de connotacions econòmiques clares però també polítiques.

Per aquest motiu, hauríem d’estar amatents al que està succeint a Estats europeus perquè, de ben segur ens pot afectar d’una manera o una altra.

Torno d’estar uns dies a Itàlia on el proper 24 i 25 de febrer s’hi convoquen eleccions al Parlament. La realitat és que s’està decidint molt més que això: s’està decidint la composició del Parlament, el president del Consell de ministres. Però és que, a més, serà el nou Parlament que, una vegada constituït, haurà d’escollir el nou President de la República italiana. Gairebé res.

Després d’un any amb un govern tècnic liderat per Mario Monti, l’escenari està més obert que mai. Si bé Monti ha representat a la comunitat europea i internacional la serenor

dimarts, 8 de gener del 2013

EXPLICAR-NOS A FORA

El procés d'internacionalitzar la qüestió catalana, és una tasca complicada i feixuga. No és senzill buscar la comprensió d'altres territoris quan un no té una xarxa diplomàtica establerta, quan un no compta amb representans a les institucions europees i internacionals, quan l'Estat espanyol contraprograma qualsevol acte de Catalunya a l'estranger, etc.
 
És complicat sí, però és necessari i imprescindible. Si volem esdevenir una Estat, cal comptar amb el suport internacional, cal negociar discretament l'entrada a la UE amb la major brevetat temporal, cal estar presents a diferents punts estratègics del món com Estats Units, Rússia, Xina, Índia o Brasil. Cal fer això amb pocs recursos, amb totes les dificultats econòmiques existenrs i amb manca d'estructures d'Estat.
 
El que es parla poc és del contingut de la nostra presència internacional. Què hem d'explicar al món? Qui som? Quin idioma tenim? quina és la nostra història? Sí, segurament tot això seria un capitol prèvi que pot facilitar el coneixement i la posterior comprensió de "per què" els catalans volem emprendre aquest camí. Òbviament, que el procés sigui democràtic, -qüestió essencial- també ajudarà a guanyar complicitats. Ara bé, el que realment interessarà a la institucions europees

dimecres, 12 de desembre del 2012

Més transparència

Llegeixo al diari que ha sortit publicat l'informe anual que analitza el nivell de corrupció mundial, elaborat per la ONG alemanya Transparència Internacional. Els mitjans assenyalen que l'Estat espanyol es troba en el lloc 30, cosa que a mi, personalment, no em diu res. El món és molt gran i molt divers i estar en el lloc 30, el 15 o el 180 és relatiu.
 
Més enllà dels titulars de premsa i analitzant el contingut de l'informe, ens centrarem a Europa. Entenent Europa com a continent, més enllà de l'estricte Unió Europea. En el rànquing europeu, l'Estat espanyol es troba a la posició 14. Què vol dir això? Doncs vol dir que els 14 paísos que la precedeixien, és a dir, que hi ha un índex de corrupció més baix (o un nivell de transparència més alt, segons com es vulgui) són Dinamarca, Finlàndia, Suïssa, Suècia, Noruega, Holanda, Luxemburg, Alemania, Bèlgica, Regne Unit, França. Irlanda i Austria.
 
Espanya està als nivells d'Estònia, per exemple. O a nivell mundial, de Botsawa. Bé, això si es vol és anecdòtic. La meva reflexió vol anar més enllà.

divendres, 7 de desembre del 2012

25 N: ni tant, ni tant poc

A l'espera de l'ansiós pacte entre CiU i ERC que ens ha de portar cap a l'exercici del dret a l'autodeterminació, m'agradaria fer uns breus apunts sobre els resultats electorals del passat 25 de novembre i de la situació general en la qual ens trobem.
 
En primer lloc, seria bo que ningú es deixi portar per l'eufòria i que, tots plegats, al marge del discurs partidista, institucional o de propaganda, siguem conscients de la realitat i llegim correctament i honesta -al menys en clau interna- el que ha passat en aquestes eleccions.

La devallada de CiU debilita el procés. Es va apostar pel lideratge del President Mas i quan s'aposta tot a una carta, es corre un risc important. Crec, modestament, que la campanya de CiU va ser equivocada però, al marge d'això, el fet és que el President que liderava el procés s'ha afeblit. L'hem afeblit. La pluralitat està molt bé, és rica, és positiva, però en aquest procés ens era útil un líder potent que encarrilés el projecte i l'hem afeblit. Els catalans -ara tot solets- ens hem complicat la vida.

Així doncs, tot està perdut? Rotundament no. En aquestes eleccions, per primera vegada, CiU s'ha presentat amb l'objectiu del programa electoral l'exercici del dret a l'autodeterminació. Realitzar un referèndum o consulta en aquesta legislatura. Els 1.100.000 catalans que van votar CiU el 25 de novembre passat, tots, repeteixo, tots, ho varen fer conscients d'aquest fet. Cosa que abans no succeïa. Per tant, tenim al parlament 74 diputats clarament i obertament partidaris de la independència. Abans n'hi havia 14. A aquests, cal sumar part de la gent d'ICV i part del PSC. En definitiva, la immensa majoria, clarament.

Tenir diputats favorables a l'exercici del dret a decidir és molt important. Però desenganyem-nos: el referèndum o consulta, la voten els ciutadans i en els referèndums, no hi ha ni lleis d'Hons, ni principi d'equilibri territorial. Una persona, un vot. Hem tenir l'ull posat als número absoluts. Encara no hi ha referèndum però, si el fem, hem de ser conscients que la cosa anirà justa.

Per tant, ni eufòria ni desànim. Per sort, tenim el Ministre Wert que ens està fent reactivar i fer créixer el convenciment de la necessitat de fer aquesta consulta. Ara hem d'esperar que els dos principals partits de Catalunya, ERC i CiU -i si cal també PSC i ICV- coincideixin en veure l'excepcionalitat del moment i, al marge de dogmes partidistes, remin conjuntament per donar l'oportunitat als catalans de decidir, directament, el seu futur.

dimecres, 17 d’octubre del 2012

Les carpetes

És possible que en els propers dies o setmanes, Espanya demani el rescat. Potser serà un rescat sobre el sistema financer, o serà un rescat íntegre amb elements flexibles, atès que és presumible que no es pugui assumir un rescat sencer d'un Estat com l'espanyol més amb l'ombra d'un altre rescat a la vista com el d'Itàlia.
 
El cas és que la situació comença a ser insostenible i les pressions arriben per tot arreu. Avui l'FMI insta tant a l'Estat espanyol com Itàlia a demanar el rescat, els mitjans asseguren que el gobierno de Madrid ja ho té tot a punt per sol·licitar-lo i el Gobierno possiblement està esperant les eleccions nordamericanes o bé les gallegues i basques per tal de ser rescatats, no fos cas que l'orgull espanyol es pugui ressentir el dumenge que ve a les urnes. Com sempre, política a curt termini com el fet de no aprobar els pressupostos generals de l'Estat fins després de les eleccions andaluses. En fí, més del mateix.
 
Hi ha doncs aquesta remor de fons que sembla intuir que, finalment, els homes de negre entraran als ministeris, d'una forma o d'una altra. El que es poden trobar allà pot ser digne del Festival de Sitges: uns arxivadors plens de carpetes que hauran de racionalitzar, retallar, reorganitzar, suprimir. Carpetes amb el nom de infraestructures licitades però no executades, carpeta dels empleats públics, carpeta de la sanitat, carpeta de les pensions, de la seguretat social i de les prestacions per desocupació (l'atur, vaja), carpeta de despeses de càrrecs polítics, carpeta de duplicitat d'administracions públiques, carpeta d'autonimies....ai les autonomies!!!
 
Les eleccions catalanes del 25 de novembre i el seu caràcter marcadament nacional, decididament històriques per l'ambició de fer una consulta sobre esdevenir un Estat europeu, fa que aquests homes de negre es trobin una carpeta amb el nom de Catalunya. El detall no és superflu ni absurd. Si el President Mas no hagués adoptat el crit majoritàri de la manifestació de l'11 de setembre o no hagués convocat aquestes eleccions històriquies, l'intervenció de l'Estat espanyol hagués pogut tocar coses com la televisió pública, com estrucutres del govern català a l'exterior, com part del parlament, etc. i de poc seriviria apel·lar a conceptes com els drets lingüístics, nacionalitat històrica o fet diferencial. Les autonomies, totes, haguessin estat dins la mateixa carpeta. Ara, passi el que passi, Catalunya té carpeta pròpia i tindrà una sortida pròpia que dependrà, en bona mesura, del resultat del dia 25 de novembre.

dijous, 4 d’octubre del 2012

Catalunya i la via europea

Article publicat al Setmanari Empordà el 2/10/2012


En ple debat sobre l’Estat propi de Catalunya, han sorgit qüestions completament pertinents i encertades sobre el reconeixement internacional d’un futur Estat català. Dic encertades perquè, lògicament, una hipotètica independència no té sentit en el món global actual si no implica una major connexió i interrelació amb altres països.

Catalunya ha estat i és, històricament, un país marcadament europeu i europeista. Bona mostra d’això és el lema que encapçalava la manifestació del passat 11 de setembre: Catalunya, nou Estat d’Europa.

El debat està servit: la UE reconeixerà una Catalunya independent? Catalunya quedaria fora de la comunitat en el cas de secessió? La qüestió no és menor i les respostes no poden ser clares ni diàfanes. Ningú, a hores d’ara, no ens pot garantir ni assegurar quin serà el procés de reconeixement i què serà rellevant a l’hora d’acceptar un Estat català. Aquesta incertesa es deu a què, després de més de cinquanta anys de construcció europea, amb diversos Tractats que han fet evolucionar l’ordenament jurídic i polític europeu, la qüestió de la secessió de part d’un Estat membre, no està previst. Però no només això. Tampoc hi ha jurisprudència del Tribunal de Justícia de Luxemburg sobre la matèria ni s’ha donat el cas que, a la pràctica, ens hagi establert un full de ruta.

Se citen casos per intentar dotar-nos d’arguments jurídics i polítics, com és el cas de Montenegro o Kosovo. Tot i que hem d’estar amatents a aquests processos, atès que ens poden donar algunes pistes, crec que no serien els exemples més equiparables al cas de Catalunya. Són territoris molt castigats per guerres recents i intervencions governamentals de l’ONU que els fan, afortunadament, distants de la realitat catalana. El punt de partida és completament diferent i, en qualsevol cas, la mirada l’hauríem de posar més aviat en el procés que està seguint Escòcia.

Però, què es preveu en el Tractat de Lisboa exactament? El que es reconeix en el Tractat són, per una banda, els principis de democràcia i de llibertat. Són els dos principis, -entre d’altres- en els que es basa la UE i considerats com a fonamentals en el seu procés de construcció i integració. Per tant, qualsevol procés que s’endegui des de Catalunya, ha de ser escrupolosament respectuós amb aquests dos principis. Procés transparent, pacífic, democràtic i amb llibertat.

L’altre qüestió rellevant és saber quin és el procés d’acceptació d’un Estat membre a la UE. En aquest cas, sí que es regula en el Tractat europeu, tot i que, val a dir, no preveu que aquest Estat candidat hagi subscrit, aplicat i executat totes i cadascuna de les normes, directives i tractats europeus que s’han aprovat des de 1986, any en què l’Estat Espanyol va entrar a la UE.

Segurament, una Catalunya independent quedaria momentàniament fora de la UE i el seu procés d’integració com a nou Estat requeriria una negociació entre Europa i Catalunya. En aquesta negociació la UE li preguntaria a Catalunya si accepta i ratifica tot el cos normatiu comunitari. Òbviament Catalunya ho acceptaria, atès que ja està incorporat en el seu ordenament jurídic. La negociació duraria poc. Aleshores quin és el problema? El principal problema és la voluntat política.

Per acceptar un nou Estat membre, l’últim escull que s’ha de superar és l’aprovació, per unanimitat, de l’ingrés com a membre del nou Estat. El pes de la diplomàcia espanyola recauria sobre països que podrien ser reticents a reconèixer nous Estats (d’això Kosovo n’és un exemple) i és possible que aquesta sigui la dificultat més gran per tal que Catalunya no pugui ser membre de la UE de manera immediata.

Davant d’això, dues respostes: Una) no està clar si Espanya també hauria de seguir el mateix procediment que Catalunya per ingressar a la UE, atès que també seria un nou Estat. Dues) tal i com sosté l’eurodiputat Ramon Tremosa i l’economista Miquel Puig, les 4.000 multinacionals establertes a Catalunya i amb lobbies potents a Brussel·les, molt probablement no els interessa una Catalunya fora de la UE i de l’Euro i és plausible pensar que contribuirien a què aquest reconeixement internacional s’aprovi de la manera més ràpida possible. Al cap i a la fi, seria acceptar una voluntat expressada democràticament per tot un poble que se sap lliure i plenament europeu.